Data en webadvies
Show MenuHide Menu

Marcel Drilling KLM

Marcel Drilling KLM

KLM is een absolute voorloper waar het Loyalty Marketing aangaat. Een belangrijk fenomeen zijn bijvoorbeeld de KLM huisjes die uitgedeeld worden als je een intercontinentale vlucht bij KLM in de Business Class maakt. Ik heb me laten vertellen dat er een korte periode is geweest waarin alle vliegtuigmaatschappijen hun klanten probeerden te plezieren door ze steeds duurdere cadeaus aan te bieden in Business Class. Toen er een afspraak werd gemaakt dat geen van de maatschappijen dit nog zou doen kwam KLM met de Delftsblauwe huisjes gevuld met likeur en later jenever onder het het motto we bieden onze passagiers gewoon een drankje aan. Zelfs toen enkele islamitische landen bezwaar maakten tegen de met sterke drank gevuld huisjes had KLM snel een oplossing in speciale lege huisjes voor deze bestemmingen. Tot op de dag van vandaag zijn deze huisjes razend populair en voor een niet gering aantal passagiers een belangrijke overweging bij het kiezen van hun vliegtuigmaatschappij.

Een ander initiatief van KLM ter bevordering van klantloyaliteit was het Flying Dutchman programma dat na de fusie met Air France Flying Blue heet. Het enorm populaire programma heeft tegenwoordig meer dan 17 miljoen deelnemers en groeit met ruik 120K deelnemers per maand. In ruil voor de gratis tickets en cadeaus die het programma weggeeft worden niet alleen rezigers loyaler gemaakt, er wordt ook een schat aan persoonlijke data verzameld. Deze data wordt natuurlijk ingezet om betere aanbiedingen te doen maar ook om te bepalen waar reizigers die KLM het leifste heeft gevonden kunnen worden.

Het is duidelijk dat een Business Class passagier meer betaald dan een Economy Class passagier. Binnen de Economy Class bestaan echter veel verschillende tarieven die samenhangen met de voorwaarden van het ticket. Je kunt je voorstellen dat KLM graag weet welke bladen gelezen worden door de poassagiers die vaak dure tickets kopen en welke website zij frequent bezoeken al was het maar om zo optimaal mogelijk te adverteren.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *